
„Szentendre nélkül nincs modern magyar festészet” – szögezte le Németh Lajos professzor, a XX. század egyik legjelentősebb művészettörténésze. Ugyancsak ő állapította meg, hogy a korai szentendrei piktúra Nagybánya örököse és folytatója. S valóban, 1929-ben nyolc Nagybányát megjárt festő alapította meg a Szentendrei Festők Társaságát. Ez idő tájban a – trianoni diktátum után Romániához került – partiumi bányaváros művésztelepe elveszítette jelentőségét. A hangsúly Szentendrére tevődött át. Az alapító tagok (Bánovszky Miklós, Bánáti Sverák József, Onódi Béla, Heintz Henrik, Rozgonyi László, Jeges Ernő, Paizs Goebel Jenő és Pándy Lajos) korrekt kismesterek voltak, akiket egy időben megérintett a római igazodású novecento (neoklasszicizmus). Tájfestészetük az 1906 előtti Nagybányához kapcsolható. Közülük kiemelkedik a szuverén pályát befutó Paizs Goebel Jenő és az alapítás utáni esztendőben a városba érkező, s haláláig ott működő Barcsay Jenő. Barcsay konstruktivista festészete máig hat, a középnemzedék és a fiatalok munkáiban is tetten érhető.
A szentendrei festészet második nagy
korszaka az ún. Európai Iskola, melyet tulajdonképpen Szentendrei
Iskolának óhajtottak nevezni, hiszen a vezető művészek valamennyien
szentendrei kötődésűek voltak. Stílusegységről itt sem volt szó, csupán a
háború utáni reményteljes néhány esztendőben – 1945 és 1948 között – az
Európa felé való nyitásra törekedett e művészcsoport. Kiváló mesterek
voltak e kör tagjai, mint Anna Margit, Bálint Endre, Gadányi Jenő,
Gyarmathy Tihamér, Losonczy Tamás, Szántó Piroska, Jakovits József stb.
Az Európai Iskola leglényegesebb művészi cselekedete azonban a – Vajda
Lajos és Korniss Dezső által a 30-as években kidolgozott, konstruktív
szürrealista tematika néven jegyzett – szentendrei program folytatása
volt, melynek lényege, hogy művészetükkel a bartóki zenei metódus
képzőművészeti megfelelését keresték. Motívumokat gyűjtöttek
Szigetmonostoron, Szentendrén (főleg sírkövek formai jegyeit, a
kisvárosi, iparos folklór elemeit), s ezeket emelték be művészetük által
a grand artba.
Az 50-es évek beszűkült kultúrpolitikája
természetesen az Európai Iskola végét jelentette. Többen emigráltak,
mások rövidebb-hosszabb szilenciumra ítéltettek. Korniss évekig
babafejeket festett a Bábszínháznak. A lehangoló sorsokat hosszan
sorolhatnánk. A hetvenes évek végéig függetlenül dolgoztak a városban a
művészek, de természetesen személyes kapcsolataik éltek. Csak néhányat
soroljunk fel a legjobbak közül: Czóbel Béla, Barcsay Jenő, a fiatal
Deim és Balogh, Bartl József, Kántor Andor és Gálffy Lola, Göllner
Miklós, Deli Antal, Hegyi György, Ilosvai Varga István, Kmetty János,
Miháltz Pál, Pirk János, Szánthó Imre, Szántó Piroska.
1969-ben épül meg a Kálvária úton az új
művésztelep. Ezáltal a városba számos művész költözött. Némelyikük nem
csupán lakhelyének tekinti a „telepet”, hanem az évek során elkötelezett
szentendrei művészekké váltak (Hajdú László, Gy. Molnár István, Kocsis
Imre).
Ez a dátum azért is fontos, mert e
pillanattól nem csupán szentendrei festészetről beszélhetünk, helyesebb
szentendrei művészetről szólni, hiszen szobrászok is érkeztek a városba
(Asszonyi Tamás, Ligeti Erika, Papachristos Andreas). Így a már régebben
itt élő és dolgozó Farkas Ádám, Csíkszentmihályi Róbert, majd a később
idetelepülő Szentirmai Zoltán mellett a szobrászi jelenlét igen
erőteljessé vált.
Ebben az esztendőben már bontogatta
szárnyait a későbbi Vajda Lajos Stúdió, mely csupa autodidakta
képzőművészből állt, akik a templomdombi kőfalra kiaggatott munkáikkal
hívták fel a figyelmet magukra. E kezdetleges szabadtéri tárlatokat
Barcsay Jenő és Deim Pál is „meglátogatta”. Az ef Zámbó István
vezetésével lassan művészcsoporttá alakuló közösség ártatlan, gyermeteg
játékára a hatalom meglehetősen durván reagált: egy 1970-ben Szentendre
főterén bemutatott tréfás játék után (Nalaja-happening) többeket
börtönbe zártak. Végül a csoport megkapta a Péter-Pál utcai középkori
pincét, ahol ma is az avantgarde és a posztmodern körébe sorolható
izgalmas kiállításokat rendeznek. A VLS-ben negyedszázad alatt száznál
több művész fordult meg, tekintettel a stúdió laza szerkezetére. Csupán
néhány jelentősebb VLS-tagot említsünk meg: ef Zámbó István, fe Lugossy
László, Wahorn András, Aknay János, Holdas György, Matyófalvi (Matyó)
Gábor †, Bereznai Péter, Bernáth(y) Sándor †, Bukta Imre, Gubis Mihály
†, Csorba Simon, Vincze Ottó, Kis-Tóth Ferenc. A Vajda Lajos Stúdió
tagjaiból került ki a nyolcvanas évek elejének legjelentősebb new wave
zenekara, a Bizottság együttes (szabadidő zenekar), melynek utóda a ma
is működő ef Zámbó Happy Dead Band.
A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek
elején a Marosvásárhelyi Műhely (MAMŰ) számos tagja települt át
Magyarországra. Közülük sokan a szentendrei Vajda Lajos Stúdióban
találták meg helyüket (Krizbai Sándor, Borgó György Csaba). Bátran
mondhatjuk, ez az ösvény természetszerűen ki volt jelölve, hiszen a
Baász Imre által szervezett Médium-kiállítások (a nyolcvanas évek
elején, Sepsiszentgyörgyön) szellemiségükben, felfogásmódjukban erős
hasonlóságot mutattak a Vajda Lajos Stúdió ez idő tájt rendezett
kiállításaival. Világos párhuzam látszik bizonyos pályaképekben is.
Új, minden korábbitól elhatárolódó
művészeti csoportok manapság is alakulnak Szentendrén: a „felkent”,
hangadó művészek által nem elismertek, az autodidakta fiatalok, egy-egy
művészeti ág (keramikusok, foltvarrók) képviselőinek újabb közösségei
azt bizonyítják, hogy a közel 90 éve, a Régi Művésztelep létrehozásával
megalapozott „szentendrei művészet” ma is él és feltartóztathatatlanul
fejlődik.
A mai szentendrei művészet rendkívül
sokszínű. Szinte minden stílusirány megtalálható: hagyományos
tájfestészet, konstruktív tendenciák, fluxus, happening és performance,
lírai és geometrikus absztrakció, environment, land art, mail-art és még
mások. Kijelenthetjük, hogy a szentendrei művészet a teljes kortárs
hazai művészetet reprezentálja.
Dr. Hann Ferenc tanulmánya alapján