MŰVEK – TITKOK A MŰTEREMBŐL –  ÉLETRAJZ – MŰVEK LAKÁSTÁRLATON

Vincze Ottó kortárs képzőművész

Látogatóban Vincze Ottó képzőművésznél

Installációid rendre vízzel kapcsolatos témákat dolgoznak föl.
Az Infoparkba készített Pionír lendület című térinstallációmhoz az első impulzust egy vízhez köthető élmény adta Párizsban a Szajna partján. Az Eiffel- torony tövében egy kétnyelvű emléktáblát találtam, amely arról tudósított, hogy Széchenyi Ödön 1867-ben itt kötött ki a Hableány nevű gőzössel. Budapestről indult és Párizsig hajózott. Szimbolikus jelentősége is volt ennek az útnak, hiszen a Duna, Rajna, Majna, Szajna folyók csatornákkal való összekötése révén ekkor vált lehetővé a vízi úton való eljutás a kontinens keleti feléből a nyugatiba. Ennek a technika történeti úttörő cselekedetnek állítottam emléket a dunai fekvésű Infoparkban a Pionír lendület című munkámmal.  A meglehetősen puritán ipari hangulatú térbe színes úszóbójákat lógattam be, minden bóján egy-egy betűje olvasható a Hableánynak.  itt

És mi ihlette a Mom Parkban lévő „mint víz alatt énekelni”- című szintén vízzel kapcsolatos térinstallációdat?
Amikor nézegettem az ott lévő konstruktív alaprajzú medencét, egy Kassák idézet jutott eszembe: „Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni.” Itt is a víz, vagy inkább annak a hiánya képezi a mű kiindulópontját. itt

A Kognitív mentés című munkádat is a Duna közelsége ihlette Pakson. Konkrét felkérést kaptál?
A Paksi Képtár igazgatója kért föl a munkára, de a témát nem határozta meg, azt mondta azt csinálok, amit akarok. A vizes téma itt is adott volt, egyrészt a Duna közelsége miatt, másrészt a Képtár korábbi minőségében, még mint konzervgyár,  áradás miatt többször víz alá került. A közeli Duna képzetét emeltem be hát a csarnokba.  A mennyezethez rögzített keretekről a térbe lógó és a képzeletbeli vízen finoman ringatózó narancsszínű mentőövek alakítják a képtár térrétegeit. Az installáció tárgyias jellegét a mentőövek földre vetülő árnyékai oldják fel. itt

Ezek, amikről most szó volt, a legutóbbi munkáid. Művészi pályafutásodat azonban nem térinstallációkkal kezdted. Kik voltak rád hatással a kezdeti időszakban?
Festőként kezdtem.  Tagja lettem a grafikai műhelynek, foglalkoztam grafikával, szitával, rézkarccal. Az én iskolám a klasszikus szentendrei konstruktív piktúra volt. Mestereim: Barcsay, Deim, Balogh László.  Korai képeim struktúralista, geometriai alapú alkotások voltak.  Később tovább léptem a hagyományos táblakép műfajától  az objekteket létrehozó úgynevezett kiterjesztett festészet irányába. A kiterjesztett festészet lehetővé tette más anyagok pl. fa, üveg, fém, ipari anyagok használatát.

Erre az időszakra tehető, amikor a szabásmintát, mint talált művészeti elemet beemelted a saját művészetedbe.
Édesanyám sokat varrt. Számolatlanul hevertek otthon a szabásminták. A szabásmintát, mint grafikai elemet helyeztem művészeti kontextusba. Ezek az ábrák a metafizikus festészetre emlékeztettek engem.  A klasszikus avangárdban Chiricónál, Picabiánál , Morandinál, Bortnyik Sándornál találunk hasonló törekvéseket. Szerkezetelvű rajzaik nagyon egzaktnak látszanak, de funkciójuk nincs, vagy ismeretlen.

Mi volt a következő forduló pont a művészetedben?
A kilencvenes évek közepe volt a következő fordulópont, amikor a kiterjesztett festészettől az installáció irányába fordultam. A kor művészeti nyelve, a vizuális kommunikáció megváltozott a világban. 2005-ben elkészítettem az első video munkámat Deim Péterrel és Csató Mátéval.

A festő tehát nem fest többé?
A kor szava a fenntartható fejlődés. Ennek a művészetre vonatkoztatva is van üzenete.  Az alkotás nem csak akkor marad fenn, ha gránitba van vésve. A birtokolható műtárgy fölött eljárt az idő. A konceptuális művészet lényege nem a tárgyi megfogalmazás, hanem maga az ötlet, a gondolat.

Tartozol-e valamilyen művészeti csoporthoz?
A Vajda Stúdió tagja és soros elnöke is vagyok.

Van-e valami közös alapvetés, ami alapján kezdetben a csoport szerveződött?
A hetvenes években az azonos egzisztenciális helyzet volt a szervező erő. Azokból az autodidakta művészekből állt össze a Stúdió, akik tudatosan vállalva a szembenállást a hivatalos kultúrpolitikával fölvállalták az autodidakta művész egzisztenciát.